Thursday, September 14, 2006

Höstaktivitet: Gå en kurs

Till hösten är det alltid, alltid nytt liv. Nyårslöften är bara trams; det är på hösten man har de rätta förutsättningarna för att bli en bättre människa. En alldeles utmärkt höstaktivitet - bland många andra - är att gå kurser. Det är alltid lika kul där i augusti när kurskatalogerna dimper ner i brevlådan. Vad ska jag lära mig den här hösten, hmmm, få se, kanske jag ska börja dreja? Eller lära mig släktforska? Eller kanske lära mig andra svampsorter än champinjoner och kantareller (som jag inte plockar utan köper på affären) eller flugsvamp (GIFTIG, det lärde man sig tidigt!) och ta kursen "I svampskogen"?

Ofta är det så att de som läser kvällskurser är relativt studieovana och tempot därmed ganska lågt. Och det gör att man - som en bonus utanpå själva kurskunskaperna - får träna sitt tålamod väldigt mycket och således bli en bättre människa på sikt.